Sådan leger du de forskellige gemmelege.
Dåseskjul.
Rekvisitter: En dåse eller lign.
Ved lodtrækning afgøres hvem der skal være fanger.
Han/hun tæller til en aftalt sum.(afhængig af størrelsen på området)
Når fangeren finder en person skal han ”putte” personen i dåsen.
Han råber (f.eks.)”Lise i dåsen”. Nu er Lise fundet.
Nu kan de andre der har gemt sig, befri Lise ved at løbe hen til dåsen, sparke til den og råbe ”Alle ud af dåsen”.
Men de skal passe på, at de ikke selv bliver ”puttet” i dåsen på vejen derhen.
Når alle er befriet skal der tælles igen.
Dog kun til det halve. Hvis alle bliver puttet i dåsen er det den der blev fundet først der er fanger i næste omgang.
Blindebuk.
Rekvisitter: Et tørklæde.
Man vælger den person der skal være fanger.
Han/hun får bundet tørklædet for øjnene så han/hun ikke kan se noget.
Nu gælder det om at den ”blinde” skal fange en af de andre og så gætte hvem det er.
Hvis man ikke kan gætte hvem det er man har fanget forbliver man blindebuk.
Kroneskjul.
Foregår næsten som dåseskjul. Dog er der ingen befriere.
Hvis fangeren finder en person (Per) skal han løbe hen til det sted hvor han talte (f.eks. et træ eller lign) og råbe ”en-to-tre krone” for Per.
Men Hvis Per ved at han er fundet har han muligheden for at ”melde sig selv”.
Dette gør han ved at løbe om kap med fangeren. Hvis han når først råber han ”en-to-tre krone for mig”.
Han er altså ikke fundet og er derfor ikke den, der skal være fanger i næste omgang.
Tampen brænder.
Rekvisitter: En lille genstand der kan tåle lidt af hvert.
Legen går ud på at man gemmer en genstand et eller andet sted i huset.
Nu gælder det så om at finde genstanden.
Jo tættere man kommer på genstanden des mere “brænder” den.
Hvorimod hvis man er langt væk er tampen “iskold”.
Man kan fra starten hjælpe med at fortælle om, hvor højt eller lavt genstanden er gemt. (Fugl, fisk eller midt imellem).
Skriv en kommentar